ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی چیست و چگونه طرح صنعتی ثبت کنیم 

ثبت طرح صنعتی در بازاری که رقابت و نوآوری و کالاهای جدید حرف اول را در کسب سهم بیشتر بازار می زند، حفظ مالکیت ایده های جدید بسیار مهم است. وقتی ایده ای قابل پیاه سازی و عرضه به بازار می باشد، اولین اقدام گرفتن مالکیت به نام خودتان می باشد. وقتی محصولی را تولید کرده اید که دارای نوآوری می باشد و با کالاهای موجود در بازار تفاوت و برتری محسوسی دارد می توانید از دولت درخواست حمایت و ثبت کنید. یکی دیگر از خدمات سعادت اندیشان، فعالیت در زمینه ثبت طرح صنعتی می باشد که در این زمینه مشتریان نام آشنایی دارد. با ثبت طرح صنعتی انحصار آن در اختیارتان قرار می گیرد و هیچ کدام از رقبایتان مجاز به کپی برداری و تولید محصول شما نخواهند بود البته به شرطی که اصول ثبتی در آن رعایت شده باشد. در این نوع ثبت می توانید شکل ظاهری محصول و کالای طراحی شده و جدید خود را تحت انحصار خود قرار دهید که این امر باعث رغبت بیشتر مشتریان، افزایش سهم بازار و موفقیت بیشتر می شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی شخص حقیقی

کپی شناسنامه و کارت ملی مالک

کپی شناسنامه و کارت ملی طراح

نمونه کالا / عکس (از ۶ زاویه مختلف)

آدرس و کد پستی شخص حقیقی

کپی شناسنامه و کارت ملی مالک

کپی شناسنامه و کارت ملی طراح

نمونه کالا / عکس (از ۶ زاویه مختلف) 

۱-سایز تصاویر حداکثر A4 باشد

۲- حتماً بصورت عمودی اسکن شود.

۳- در تصویر ارسالی حتماً طرح باید در یک زمینه ساده، به نحوی که قابل رویت باشد قرار گیرد.

۴- تصویر کالا لزوماً بصورت رنگی باشد و حداکثر حجم آن ۵۰۰KB باشد.

۵- تصویر مدارک ترجیحاً بصورت سیاه و سفید اسکن شده و حداکثر حجم آن ۲۵۰KB باشد.(ترجیحاً پشت و روی کارت ملی و کپی صفحه اول شناسنامه در یک تصویر باشد.)

۶- پسوند فایلهای اسکن شده برای ارسال jpg باشد.

ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

الف- ثبت طرح صنعتی مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است بنابراین متقاضیان ثبت طرح صنعتی ابتدا بایستی فرم مخصوص مربوطه را تکمیل و به سعادت اندیشان تحویل نمایند.

ب- اظهارنامه ثبت طرح صنعتی باید در فرم مخصوص اظهارنامه ثبت طرح صنعتی و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود.

تبصره – در صورتی که اسناد ضمیمه اظهارنامه و سایر اسناد مربوط، به زبان دیگری غیر از فارسی باشد، ارائه اصل مدارک مورد نیاز همراه با ترجمه عادی کامل آن‌ها الزامی است، با این همه اگر ترجمه کامل این مدارک برای متقاضی میسر نباشد می‌تواند خلاصه آن‌ها را به فارسی ضمیمه نماید. مرجع ثبت در صورت لزوم می‌تواند در جریان بررسی اظهارنامه، ترجمه رسمی مدارک مذکور را مطالبه کند. چنانچه اصطلاحات فناوری و علمی به کار رفته در اسناد مذکور، معادل فارسی نداشته باشند، ذکر همان اصطلاحات کفایت می‌کند. بر اساس تجربیات سعادت اندیشان جهت تسریع و تسهیل در ثبت طرح صنعتی اگر طرح صنعتی دو بعدی باشد، می بایست پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده و اگر طرح صنعتی سه بعدی باشد، پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده از تمامی جوانب طرح به عنوان نمونه جهت مراحل ثبت طرح صنعتی به وکلای سعادت اندیشان تحویل گردد. در طرح صنعتی سه بعدی، مرجع ثبت می‌تواند ماکتی از آن را به همراه اظهارنامه درخواست نماید. اندازه ماکتی که متقاضی از مدل طرح خود ارائه می‌دهد، باید حداکثر ۲۰×۲۰×۲۰ سانتی متر و وزن آن حداکثر ۲ کیلوگرم و از ماده‌ای بادوام و غیر فاسد شدنی باشد. شکل‌های گرافیکی و ترسیم شده باید حداکثر در ابعاد ۲۰×۱۰ سانتی متر بوده و قابل نصب بر چهار صفحه مقوا در قطع A4 و با جوهر مشکی باشد؛ سعادت اندیشان جهت سهولت امور شرایط ویژه را نیز در نظر دارد از جمله در صورت تمایل به تاخیر در انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی و تعیین مدت آن، در صورت تمایل مبنی بر عدم ذکر اسم طراح درخواست کتبی خود را به سعادت اندیشان تحویل می نمایید. درخواست تمدید ثبت طرح صنعتی باید حاوی نکات ذیل باشد: 1-شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و طرح صنعتی ای که تمدید آن مورد درخواست است.

2-طبقه یا طبقات کالاهای موضوع طرح صنعتی

3-اسم و آخرین نشانی کامل مالک طرح صنعتی ثبت شده یا نماینده قانونی وی،در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید.

مدارک مثبت هویت متقاضی،رسید مربوط به پرداخت هزینه تمدید،حداقل شش نمونه از طرح و مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید،باید به همراه درخواست تمدید ارائه شود. به موجب ماده 92،تمدید ثبت،دنباله ی ثبت اصلی،در دفتر ثبت طرح به عمل خواهد آمد و پس از انتشار آگهی مربوط،گواهی نامه تمدید ثبت طبق فرم صادر و تسلیم مالک طرح یا نماینده قانونی وی خواهد شد.گواهی نامه تمدید شامل مندرجات گواهی نامه اصلی،با انجام تغییرات لازم و نیز مدت اعتبار طرح صنعتی و تاریخ انقضای آن خواهد بود.

تبصره 1-در موقع تمدید ثبت،مرجع ثبت مکلف است طبقه محصولات را مطابق با جدیدترین ویرایش طبقه بندی بین المللی در دفتر،ثبت و گواهی نامه تمدید ثبت طرح صنعتی را بر اساس آن تصحیح نماید.هزینه تغییر طبقات ناشی از اعمال ویرایش جدید طبقه بندی بین المللی و هزینه انتشار آگهی مربوط در روزنامه رسمی به عهده مالک علامت خواهد بود. تبصره

2-تمدید ثبت طرح صنعتی نمی تواند هیچ تغییری در آخرین شکل ثبت آن به وجود آورد.در غیر این صورت،مقررات تغییر طرح صنعتی ماده 93 این آیین نامه قابل اعمال خواهد بود. وفق ماده ی 93، مالک طرح صنعتی مکلف است هر نوع تغییر راجع به اسم،نشانی،تابعیت و اقامتگاه یا اعطاء اجازه بهره برداری از طرح یا انتقال و یا اعراض از مالک طرح صنعتی ثبت شده را کتباَ و همراه با مدارک مربوط جهت ثبت در سوابق به مرجع ثبت اعلام نماید.اعمال این تغییرات با رعایت مقررات قانون خواهد بود. چنانچه در طبقه بندی بین المللی طرح صنعتی ثبت شده تغییراتی به وجود آید،مالک طرح صنعتی می تواند از مرجع ثبت درخواست کند که تغییرات مذکور در گواهی نامه طرح صنعتی اعمال شود.

26 دیدگاه

  1. جواد حسینی میگوید:

    با تشکر از مطالب بسیار خوبی که در این سایت به اشتراک گذاشتید

    حسین جلالی میگوید:

    ممنون از سایتتون و تشکر بابت این مطالب عالی

    راستین مهدوی میگوید:

    بسیار عالی و آموزنده

    حسین جلالی میگوید:

    ممنون از سایتتون و تشکر بابت این مطالب عالی

    وحید ناظری میگوید:

    عالی ، عالی ، علی

    مهروش وحیدیان میگوید:

    بسیار عالی ،‌ مطالب خوبی بود

    راضیه مرادعلی میگوید:

    مطالب بدی نبود

    نیاز رحمتی میگوید:

    خوب بود لذت بردیم فقط می خوام طرحم رو ثبت کنم نیاز به راهنمایی دارم

    مریم آقاجانزاده میگوید:

    امیدوارم موفق باشید

    مریم آقاجانزاده میگوید:

    امیدوارم موفق باشید

    مریم آقاجانزاده میگوید:

    امیدوارم موفق باشید

    مریم آقاجانزاده میگوید:

    امیدوارم موفق باشید

    مشاور ثبت میگوید:

    خوب بود ولی نیاز به یه کم ویرایش داره

    ملل میگوید:

    ممنون برای ثبت طرح صنعتیم چیکار باید کنم از طرحم چند نفر دارن استفاده میکنن

    رامتین روانخواه میگوید:

    ما یه کار تو مجموعه شما داشتیم و تا الان که راضی هستیم

    ساسان طاهری میگوید:

    ممنون خوب بود

    سوران ناصری میگوید:

    مطالب کامل و چامعی دارید ممنون

    جواریان میگوید:

    همه اینا تو قانون تجارت هست

    فرزاد حسن زاده میگوید:

    متشکرم به نکاتی کم بود ولی درکل خوب

    محمد جراح زاده میگوید:

    چه موارد درستی

    پریسا اژدی میگوید:

    توضیحات بیشتری در مورد این امور هست که باید نوشته شود برایتان ایمیل کردم

    رسول مقدم میگوید:

    ثبت طرح صنعتي رو شما آسون كرديد

    مجید حسنی میگوید:

    ممنون باید اطاعات جامع سایتتون

    راضیو میگوید:

    ثبت طرح صنعتی رو باید کجا ثبت کنم ، آیا باید حتما کارخونه داشته باشم

    میگوید:

    ممنون از اطلاعات خوبتون

    رنو کولیوس میگوید:

    بسیار عالی حرف نداره واقعا لذت میبرم

ارسال دیدگاه