ثبت شرکت سهامی خاص چیست و چگونه انجام می شود؟

اگر ثبت شرکت مسئولیت محدود برای شما مناسب نیست می توانید ثبت شرکت سهامی خاص را انتخاب کنید.

ثبت شرکت سهامی خاص در واقع نوعی شرکت سهامی است که سهام آن قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست ولی توسط مردم به راحتی قابل معامله است. هنگام تشکیل چنین شرکتی باید تمام سرمایه آن در موقع تأسیس توسط مؤسسان تأمین و بخشی از سرمایه در بانک سپرده‌گذاری شده باشد.

در شرکت‌های سهامی خاص، همانند شرکت با مسئولیت محدود و بر خلاف شرکت تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند.

 

نکاتی درباره شرکت سهامی خاص

۱- حداقل تعداد سهامداران شرکت سهامی خاص ٣ نفر میباشد ( ماده ٣ ل.ا.ق.ت)

۲- حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد ( ماده ۵ ل.ا.ق)

۳-پس از تهیه مدارک لازم ( اظهارنامه ،اساسنامه ،صورتجلسه مجمع عمومی موسسین ،صورتجلسه هیات مدیره، فتوکپی شناسنامه سهامداران و بازرسین ،مجوز خصوص موضوع صورت نیاز) نسبت تکمیل آن براساس نمونه فرم های ضمیمه این راهنما و قید نام شرکت و امضای ذیل تمام اوراق اساسنامه اظهارنامه اقدام شود.

۴- موقع تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی موسس وفق دستور (ماده ١٠١ ل.ا.ق.ت) هیات رئیسه ای مشتمل بر یک رئیس و دو ناظر و یک منشی از بین سهامداران انتخاب (منشی می تواند خارج از سهامداران باشد) و سپس رئیس رسمیت جلسه را اعلام و نسبت :

در ایران تفاوت شرکت‌های سهامی خاص باشرکت مسئولیت محدود این است که شرکت با حداقل سه نفر سهامدار قابل تشکیل است و سهام نیز بدون نیاز به ثبت در دفتر اسناد رسمی قابل نقل و انتقال هستند و در شرکت مسئولیت محدود سرمایه به صورت اعلامی می‌باشد و هر چقدر که اعلام شود احتیاجی به واریز به حساب شرکت ندارد، ولی در شرکت سهامی خاص الزاما ۳۵% مبلغ اعلامی می‌بایست به صورت نقد به حساب شرکت واریز گردد و ۶۵% در تعهد مابقی ظرف ۵ سال تادیه گردد. شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن در موقع تاسیس منحصرا بوسیله موسسین تامین می گردد

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

۱-کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه افراد (اعضای هیئت مدیره، موسسین، سهامداران، بازرسین)

۲- گواهی عدم سوء پیشینه (کلیه اعضاء و بازرسین)

۳- تشکیل مفاد قرارداد (آدرس شرکت و سکونت و کد پستی - سرمایه شرکت - لیست اعضا و سهامداران - درصد سهام و سهم الشرکه و سمت ها - موضوع فعالیت - لیست اسامی (حداقل ۵ مورد اسم ۳ سیلاب خاص)

۴- فیش واریزی و نامه بانک به نام شرکت در شرف تأسیس

۵- امضا و تأیید اوراق شرکت

جرائم مربوط به شرکت سهامی خاص

مشکلات قانونی و جرائم خواسته یا ناخواسته می تواند صدمه های جبران ناپذیری به شرکت شما وارد کند، با مطالعه ی مقاله  زیر از بروز این دست مشکلات جلوگیری کنید.

 

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص چگونه است؟

عقد قرارداد

شما می توانید قرارداد «ثبت شرکت سهامی خاص» خود را به صورت تلفنی، حضوری، آنلاین منعقد نمایید.

مرحله دوم:

تکمیل مدارک

جهت انجام سریع و به موقع ثبت شرکت تان می بایست مدارک مورد نیاز را در کوتاه ترین زمان تکمیل و به کارشناس تکمیل مدارک تحویل دهید.

تأیید نام

در این مرحله نام های پیشنهادی شما (با رعایت اولویت) به اداره مربوطه ارسال می شود و چنانچه مطابق با شرایط زیر باشد یک نام برای شرکت تان تأیید می شود.

چنانچه در انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود نیاز به مشاوره دارید می توانید با مشاوران ثبت سعادت اندیشان تماس حاصل نمایید.

چند نام انتخاب کنید با توجه به اینکه:

الف– نام خارجی نباشد

ب- سابقه ثبت نداشته باشد

پ- دارای معنا ومفهوم باشد

ت- بافرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد انتخاب و به واحد تعیین نام اداره ثبت شرکتها مراجعه و مسئول مربوطه با بررسی نام های ارائه شده نسبت به انتخاب و تعیین نام اقدام و نام تعیین شده را در روی برگ اظهارنامه قید می نماید و سپس اخذ موافقت از مسئولین اداره ثبت شرکتها درخصوص نام تعیین شده به عمل آید و این نام باید در واحد تعیین نام ثبت دفتر شود.

امضا اوراق

در این مرحله می بایست تقاضانامه و وکالت نامه توسط کارفرما تأیید شود.

تشکیل پرونده

مدارک توسط کارشناس جهت تشکیل پرونده به اداره مربوطه تحویل می شود و در دبیرخانه ثبت می شود.

کارشناسی

کارشناس اداره ثبت با توجه به مدارک ارسالی موجود، پرونده را کارشناسی و اعلام نظر می کند. در صورت اخطار احتمالی، پرونده مجدد از سوی کارشناسان رفع نقص می شود.

تحویل اسناد شرکت

شرکت شما ثبت شده است

پس از پایان کار، به کارشناس تحویل مدارک مراجعه می نمایید و موارد زیر را دریافت می کنید

تقاضانامه، شرکت نامه، اساسنامه، صورتجلسه هیئت مدیره و آگهی تأسیس

نکته مهم:

-طبق ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم مراجعه به دارائی جهت پرداخت دو در هزار سرمایه اولیه شرکت بابت حق تمبر الزامی است.
-پلمپ دفا‌تر شرکت ظرف یکماه از تاریخ ثبت شرکت الزامی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران سعادت اندیشان تماس بگیرید

شماره تماس: 41616-021