مراحل ثبت برند

ثبت برند چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

طبق تعریف انجمن بازاریابی امریکا، برند یا نمانام، (به انگلیسی: Brand)‏ یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری(ثبت برند) است. برند مجموعه گره های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده است. تداعی معانی و برقراری ارتباط با تصاویر و نشانه ها از مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.

برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) صفات و ویژگی‌های آن را در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند. برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است. در فارسی واژه برند معمولا برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار می‌رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر برند دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرت‌مند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند و برای مثال می‌گویند: «این برند، اسم برند دلخواه من است». نمانام‌های برتر می‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام‌ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند. در این راستا موضوع وفاداری به برند از مهمترین موضوعات مورد توجه شرکت ها می‌باشد و شرکت ها همواره به دنبال راه هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند. یکی از مهمترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص می‌باشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می‌آورد.

ویژگی یک برند خوب جهت ثبت برند

۱. تناسب ۲. جایگاه مناسب ۳. تحمل پذیری ۴. اعتبار ۵. الهام بخشی ۶. بی همتایی ۷. جذابیت ۸. خاص بودن

برند شما باید متفاوت از نظر مصرف کننده متفاوت باشد یعتی  ۱. منشا یا مبدا محصول ۲. واگذاری مسئولیت به تولیدکننده ۳. خطرپذیری کمتر ۴. هزینه پرس و جوی کمتر ۵. نشانه کیفیت ۶. معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول ۷. وسیله نمادین برای اظهار شخصیت علامت تجاری یکی از مهمترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان می باشد و تصویریست که سازمان یا شرکت شما را با تمام ابعادش معرفی می کند و خلاصه ای از آنچه را که هستید یا می خواهید باشید را در ذهن بیننده، مشتریان، مصرف کنندگان و… ایجاد می کند.

ثبت برند ، در واقع نشانه ای است که شرکت یا سازمان شما را از رقبا متمایز می کند و همچنین معرف کالاها و خدمات ایجاد شده توسط شرکت شما می باشد. در درجه نخست علامت تجاری (برند) یک تعهد است و می گوید که شما آن نام را می شناسید و به تعهد آن اعتماد دارید. اعتماد یک قدم اول حیاتی است که هدف علامت تجاری شتاب دادن به این قدم به وسیله نفوذ تعهد ضمنی علامت تجاری است. اغلب علائم تجاری یک نشانه ویژه دارند که به عنوان یک میان بر برای به یادآوری تعهد علامت تجاری عمل می کند. این نشانه از رنگ، شکل، حروف، و تصاویر برای خلق یک تصویر متمایز استفاده می کند که هم برای جلب چشم ما و هم برای هدایت نظر ما در مسیری که می خواهد طراحی شده است. علامت تجاری ممکن است با آهنگ، شهرت،یادآوری خاص، عبارات گیرا و … همراه باشد.

تمامی قسمت های تصویر علامت تجاری به عنوان یک محرک روانی یا محرکی که موجب پیوستگی تمامی نظرات دیگر در مورد علامت تجاری است، عمل می کند. اگر در جزئیات دقیق شوید می بینید که هر چیزی یک علامت تجاری است، چرا که ما درکمان از دنیا را به وسیله خلق ارتباط درباره چیز های مختلف می سازیم. برای مثال یک درخت، تعهدی ضمنی از زیبایی و سایه را دارد. حتی کلمات نیز علامت تجاری هستند. به عنوان مثال زمانی که می گوییم «سرعت»، در ذهن تان تصویری از یک ماشین سریع و… تداعی می شود. افراد هم علامت تجاری هستند. وقتی که مردم شما رامی بینند یا نام شما را می شنوند، تصویری از شما را که دارند به یاد می آورند (چیزی که شما می توانید فعالانه مدیریت کنید یا اجازه دهید که اتفاق بیفتد). در یک شرکت جایی که افراد قابل رویت برای مشتریان هستند، مثل یک شرکت خدمات تجاری، افراد آن شرکت قسمت بزرگی از ثبت علامت تجاری آن شرکت هستند.

هدف از ثبت برند (ثبت علامت، ثبت لوگو، ثبت آرم تجاری، ثبت اسم) چیست؟

ثبت برند (علامت تجاری) از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن كالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می‌كند. مدت زمان ثبت برند( این ) حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی كه در اكثر نظام‌ها اجازه متوقف كردن تخلف در این زمینه را دارند، تأیید می‌شود. از دیدگاه وسیع‌تر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری می‌كنند و این ابتكار را ترویج می‌دهند. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش‌های رقبای غیرمنصف، مثل متقلبان،‌ برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائة خدمات نامرغوب یا متفاوت می‌شوند. این نظام، آگاهی و امكان سرمایه‌گذاری جهت تولید و فروش كالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین شرایط ممكن به مردم می‌دهد و از این راه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌كند. چه علائمی قابلیت ثبت شدن دارند؟ امكانات این مورد تقریباً نامحدود است. علائم تجاری می‌توانند یك یا تركیبی از چند كلمه، حرف یا عدد باشند. می‌توانند شامل نقاشی‌ها، سمبل‌ها، نقش‌های سه‌بعدی مثل شكل و بسته‌بندی كالاها، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحه‌ها و یا رنگ‌هایی جهت معرفی ویژگی‌ها باشند. علاوه بر علائم تجاری كه مشخص كننده منبع كالاها یا خدمات هستند، چند دسته علائم دیگر نیز موجود است. علائم اشتراكی متعلق به اتحادیه‌هایی كه اعضاء آنها از آن علائم به منظور معرفی خود با یك سطح كیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده می‌كنند. مثلاً اتحادیه‌های معرفی‌كننده حسابداران، مهندسان یا معماران. علائم تصدیق‌نامه‌ها با استانداردهای معین، برای نشان دادن قبولی داده می‌شوند، ولی محدود به هر گونه عضویتی نیستند. آنها را می‌توان به هر كس كه تصدیق كند كالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند اعطا كرد. برای نمونه، گواهی‌نامه استاندارد كیفیت “ISO 2000” یك گواهی‌نامه شناخته شده در سطح جهانی است.

علائم تجاری چگونه ثبت می شوند؟

ابتدا، درخواست ثبت آرم باید در دفتر ملی یا منطقه‌ای فهرست شود. این درخواست باید شامل بازسازی واضحی از آرم، با تمام رنگ‌ها، طرحها و نقش‌های سه بعدی آن برای ثبت، درج شود. این درخواست همچنین باید شامل فهرستی از كالاها و خدمات برگزیده آن علامت باشد. این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامت دیگر باید واجد شرایط خاصی باشد. علامت تجاری، علاوه بر معرفی یك محصول مخصوص، باید متمایز از سایر علائم باشد كه مصرف‌كننده بتواند آن محصول را از سایر محصولات تشخیص بدهد. ضمن اینكه نباید مصرف‌كننده را فریب دهد یا به اشتباه بیندازد یا اینكه به قوانین و اخلاقیات بی‌حرمتی كند. و بالاخره، حقوق داده شده نباید مساوی یا حتی مشابه حقوق اعطاء شده به صاحب علامت دیگری باشد. با جست‌و‌جو و آزمایش توسط دفتر ملی یا مخالفت ثالثی كه ادعای حقوق مساوی یا مشابه دارد می‌توان از این بابت اطمینان حاصل كرد.

دامنه محافظت علامت تجاری چقدر است؟

تقریباً تمام كشورهای جهانی علائم تجاری را ثبت و محافظت می‌كنند. هر یك از دفاتر ملی یا ناحیه‌ای علاوه بر تسهیل آزمایش و جست و جو و مخالفت پنهانی اشخاص ثالث، ثبت علائم را كه شامل اطلاعات كامل درخواست برای ثبت و تمدید است،‌ نگهداری می كنند، هر چند، نتایج چنین ثبتی محدود به كشور مربوطه (یا در مورد ثبت ‌های ناحیه‌ای كشورهای مربوطه) می‌باشد. به منظور جلوگیری از ثبت جداگانه در هر دفتر كشوری یا ناحیه‌ای ، WIPO ، نظام بین‌المللی ثبت علائم را اجرا می‌كند، این نظام توسط دو عهدنامه اداره می‌شود: توافق‌نامه مادرید، وابسته به ثبت بین‌المللی علائم و نیز پروتكل (موافقت‌نامه مادرید، شخص دارای اتصال توسط ملیت، مقر یا مؤسسه) با كشوری در ارتباط با یك یا هر دوی این عهدنامه‌ها می‌تواند براساس ثبت یا درخواست در دفتر آن كشور، ثبت بین‌المللی مؤثری در چند یا تمام كشورهای عضو اتحادیه مارید بدست آورد. علامت تجاری حقیقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شخص و /ثبت-علامت-تجاری حقوقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شرکت.

تفاوت بین ثبت برند تجاری حقیقی و حقوقی چیست ؟

تفاوت بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی تنها در مدارک مورد نیاز آن میباشد. برای شخص حقیقی همه مدارک باید به نام شخص مورد نظر باشد و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد. برای مثال کسی که جواز کسب آن مربوط به مواد غذایی باشد نمی تواند علامت را در طبقه غیر از مواد غذایی ثبت کند. برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد. اگر طبقه مورد نظر در موضوع شرکت نباشد میتواند الحاق موضوع کند. یعنی موضوع مورد نظر را به شرکت اضافه کند و بعد از آن اقدام به ثبت برند کنند.

علائم تجاری ممنوع کدامند؟

انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است كه در قوانین كشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، صلاح كشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است. به موجب ماده ٥ قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:

• پرچم مملكتی ایران و هر پرچمی كه دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجارتی منع كند.

1 - بیرق مملکتی و سلطنتی ایران و هر بیرق دیگری که دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجارتی منع کند - علامت شیر و خورشید -‌نشانها - مدالها و انگهای دولت ایران.

2 - تمثال پادشاه و ولیعهد مگر با اجازه مخصوص.

3 - کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل شاهنشاهی - سلطنتی - دولتی و امثال آن.

4 - علامات مؤسسات رسمی مانند شیر و خورشید سرخ و صلیب احمر و نظائر آن.

5 - علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت باشد.

طبقه بندی های علامت تجاری چگونه است؟

ثبت برند در صنایع و محصولات شیمیایی

ثبت برند در فلزات و مصنوعات فلزی

ثبت برند در دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی

ثبت برند در مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف

ثبت برند در مصنوعات نساجی

ثبت برند در اسباب بازی و لوازم ورزش

ثبت برند در مواد غذایی و محصولات کشاورزی

• سایر موارد چند نکته در مورد ثبت تجاری و صنعتی، لوگو و آرم

• داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.

• حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برساند.

• علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید وفق مقرارت قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد.

• اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.

• برای علامت گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد.

• مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است.

• برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهار نامه جداگانه داده شود.

• تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.

 

21 دیدگاه

  1. جواد حسینی میگوید:

    با تشکر از شما که در این سایت مطالب رو به اشتراک گذاشتید

    مریم آقاجانزاده میگوید:

    امیدوارم موفق باشید

    وحید ناظری میگوید:

    عالی ، عالی ، علی

    نازنین بیات میگوید:

    من با شما کارکردم بسیار راضی ولی ممنون

    حسین جلالی میگوید:

    ممنون از سایتتون و تشکر بابت این مطالب عالی

    رایان میگوید:

    می خواستم برندم رو به نام شرکت ثبت کنم امکان داره

    سعادت اندیشان میگوید:

    بله مشکلی نیست هم به نام شخص می تونید هم به نام شرکت لطفا با شماره 02141616 تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.

    پریسا اژدی میگوید:

    توضیحات بیشتری در مورد این امور هست که باید نوشته شود برایتان ایمیل کردم

    رامتین روانخواه میگوید:

    ما یه کار تو مجموعه شما داشتیم و تا الان که راضی هستیم

    ساسان طاهری میگوید:

    ممنون خوب بود

    طاهر میگوید:

    لطفا بیشتر راهنمایی کنید

    محمد جراح زاده میگوید:

    چه موارد درستی

    فرزاد حسن زاده میگوید:

    متشکرم به نکاتی کم بود ولی درکل خوب

    جواریان میگوید:

    همه اینا تو قانون تجارت هست

    سوران ناصری میگوید:

    مطالب کامل و چامعی دارید ممنون

    راستین جوانمرد میگوید:

    اطلاعات کاملی بود ولی به نظرمن ثبت برند فایده ای ندارد

    راهی نو میگوید:

    ثبت برند باعث میشه تا دیگه زحماتی که روی برندت می کشی در آینده کسی نابودش نکنه

    جوانرود میگوید:

    اگر کل مراحل ثبت برند همین هست پس من می رم که ثبت کنم

    رایوندی میگوید:

    ثبت برند به صورت جهانی هم امکان داره؟

    ادمین میگوید:

    بله دوست عزیز ثبت برندتون دو می تونیم جهانی کنیم

    yy میگوید:

    y

ارسال دیدگاه