اندر مصائب مدیریت یک شرکت
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

یکی از مشاغل پرطرفدار در کشور ما مدیریت است! افراد بسیاری در آرزوی مدیر بودن دست از شغل و فعالیتهای قبلی خود می‌کشند و اقدام به تأسیس شرکتی می کنند تا بتوانند اختیار امور خویش را بر عهده گرفته و ضمن آن نیز عنوان پر طمطراق مدیر عامل را داشته باشند و همچنین از حقوق و مزایای بالایی که نسبت به سایر مشاغل به مدیر عامل تعلق می گیرند برخوردار شوند.

بهتر از قبل از اقدام به ثبت یک شرکت و یا پذیرش مسئولیت مدیر عاملی شرکت مروری بر واقعیات و دغدغه‌های یک مدیر عامل داشته باشیم. قصد ما از انتشار این مطلب این نیست که شما از کاری که قصد انجام آن را دارید بترسید یا ارزش شغل مدیر عامل را پایین بیاوریم، بلکه قصد اصلی ما این است که شما با چشمان باز و با داشتن پیش زمینه ای درباره چالش‌ها و مشکلات پیش روی یک مدیر وارد عرصه ای که انتخاب کرده‌اید شوید. مسلما با آمادگی قبلی و داشتن آشنایی نسبت به مسائل پیش روی یک مدیر، مدیر موفق‌تری خواهید بود.

کارمندان کارنابلد

کارهای یک شرکت معمولا توسط مدیر شرکت برنامه ریزی و نظارت شده و توسط کارمندان انجام می‌شود. داشتن کارمندانی نابلد یا کارمندانی به اصطلاح از زیر کار دررو! عملا شیوه مدیریت یک مدیر را مختل می‌کند و رویای موفقیت شرکت شما را به فنا می دهد!

مسئولیت و دردسر زیاد، امکانات و اختیارات کم

یکی از اولین اصول مدیریتی پذیرش مسئولیت‌های حقوقی، قانونی و اجرایی آن شرکت است. معمولا مدیر عامل در مقابل اشخاص ثالث بیشترین مسئولیت را دارد و در صورت ایجاد بدهی یا هر مشکلی برای شرکت موظف است در مقابل اشخاص ثالث پاسخگو باشد و سپس به سایر اعضای هیأت مدیره مراجعه کند تا وظایف و مسئولیتهای خود را به جا بیاورند. در مقابل مدیر عملا اختیارات کمی دارد و باید برای انجام هر تغییر و تصمیم در شرکت حتما رضایت سایر اعضای هیأت مدیره را نیز کسب کند و مسلم است که در بسیاری از موارد ممکن است با مخالفتها و موانعی در جهت اجرای برنامه های خود مواجه شود.

پس به یاد داشته باشید که با پذیرفتن مسئولیت مدیر عاملی باید مسئولیتی مضاعف بپذیرید و دردسرهایی چندین برابر بقیه اعضای هیأت مدیره را تحمل کنید و راه گریزی نیز نخواهید داشت مگر اینکه از پست خود استعفا دهید! بنابراین خود را برای مواجهه با سختی ها آماده کنید.

مشغله بالا

با پذیرفتن مسئولیت مدیر عامل شرکت دیگر چندان نخواهید توانست به مسائل و علائق شخصی خود بپردازید. مسئولیتها و برنامه های مختلف کاری فرصتی برای پرداختن به مسائلی چون پیشرفت تحصیلی، داشتن تفریحات مانند سابق، پیشرفت در زبان، مطالعه و … را از شما تا حد زیادی خواهد گرفت. حداقل تا زمانی که کارها سر و سامانی بگیرد و کم کم روی روال خود بیفتد اوضاع بر همین منوال خواهد بود.

چگونگی برقراری ارتباط با سایر کارمندان

یک مدیر عامل باید ارتباط خود را با کارمندان به گونه‌ای تنظیم کند که هم قدرتش را حفظ کند و به اصطلاح حرفش برش داشته باشد و هم در عین حال روابط خوبی با کارمندان خود داشته باشد و موجب رنجش آن‌ها نشود و آن‌ها را به کار علاقمند کند. درست عمل کردن در این حیطه به هیچ‌وجه کار آسانی نیست و نیاز به احتیاط و عملکرد درست دارد.

توقعات بالا

معمولا در هنگام ایجاد هر مشکل، مسئله یا کار اجرایی بقیه خود را کنار می کشند و از مدیر عامل می‌خواهند سوپرمن وار تمام مشکلات را یک تنه حل کند و بعد از حل مشکلات در آسانی ها پیدایشان می‌شود و خود را عضو هیأت مدیره می دانند! این امر گریز ناپذیر است و بنابراین باید قابلیت ها و مسئولیت پذیری خود را بالا ببرید و در عین حال تلاش کنید کم کم مسئولیت پذیری سایر اعضا را نیز بیشتر کنید.

اما به خاطر داشته باشید که به طور کلی هر مشکلی برای شرکت پیش آید از چشم مدیر عامل می بینند! و متوقعند که مدیر عامل فردی باهوش، با قابلیت برنامه ریزی، مهارت ارتباطی بالا، دارای تخصص مدیریتی، مهارت ایجاد انگیزش در دیگران، مهارت مذاکره و … را یک جا داشته باشد! پس یا جنبه و مسئولیت پذیری خود را بالا ببرید و یا پذیرش شغل مدیر عاملی را فراموش کنید.

مشاهده فرمودید؟! این فقط نگاهی کلی به دردسرهای یک مدیر عامل بود… مسلما در حین کار مسائلی با جزئیات فراوان پیش می‌آید که دست و پنجه نرم کردن با آن کار مدیر عامل است. سعی کنید با چند نفر مدیر عامل در اطراف خود ارتباط برقرار کنید و از تجربیاتشان آگاه شوید. بعد از بررسی و مطالعه در زمینه های مختلف مسئولیت مدیر عامل و خصوصا مسئولیت مدیر عامل در زمینه کار تخصصی که قرار است شرکت شما به عهده گیرد، تصمیم بگیرید که توانایی و حوصله پذیرش چنین مسئولیتی را دارید یا خیر.